niedziela, 29 stycznia 2012

Dyktando nr 7

To ostatnie zmaganie z ortografią przed zasłużoną przerwą w nauce.
Ikarowy lot
     Czuję, jak frunę ku gęstym chmurom. Obserwuję mijające mnie pojedyncze ptaki. Już im zazdroszczę, unoszę się tak jak one. Sięgam gwiazd. Nagle koncentruję się na przelatującym kluczu dzikich gęsi. Myślę sobie, że jednak lot w pojedynkę nie jest aż taką przyjemnością jak zespołowa podróż, która wymaga wyjątkowych umiejętności, by zachować misterną konstrukcję ruchomego klucza. Gąsior - przewodnik nie wziął mnie jednak do stada, więc kontynuowałem mą podróż samotnie. 
      Zająłem się teraz obserwacją ziemi. Oglądam piękne, porośnięte bujną zielenią łąki, malownicze wąwozy i wąskie przełęcze gór. Podziwiam kępy wodorostów rosnące nad jeziorami i mętnymi stawami. 
      Nie myślę o ojcu i jego przestrogach, nie wierzę w zły los, czuję się wolny. Kusi mnie swym blaskiem słoneczny krąg, pragnę być bliżej niego. Wznoszę się ku marzeniom i temu, czego nie odkryły jeszcze najtęższe umysły. Chcę osiągnąć szczęście absolutne. Niech się dzieje, co chce.

Za: B. Janik-Płocińska, E. Pawilic-Rafałowska, 150 tekstów, zadań i dyktand.

 Termin dyktanda nr 7 - kl. I c - 8 lutego, kl. II i III c - 6 lutego!
Kryteria oceny - kartkówka 12 pkt:
0 - 4 pkt. - znajomość zasad ortograficznych pisownia ą, ę, om, on, em, en
0 - 8 pkt. - poprawność zapisu dyktanda
Jeden błąd zabiera jeden punkt, wyraz wielokrotnie zapisany z błędem liczony jest jako jeden błąd.
Brak 3 przecinków zabiera jeden punkt.
Uczniowie utrwalenie zasad będą mieli podczas lekcji (1 lutego). 

1 komentarz: