sobota, 17 września 2011

Naprzeciw imiesłowom!

Funkcję imiesłów, które próbujemy obecnie zgłębić, docenił Miron Białoszewski w utworze "Imiesłów". Bohaterami tej krótkiej scenki dramatycznej są Imiesłowy - Wchodząc, Wychodząc i Co Robiąc, które komunikują się ze sobą, używając głównie imiesłowów.
Dobrej lektury!

Miron Białoszewski
Imiesłów, Gramat
Osoby:
 I m i e s ł ó w j a k o W c h o d z ą c
 I m i e s ł ó w j a k o W y c h o d z ą c
 I m i e s ł ó w j a k o C o r o b i ą c

     Wiszą trzy kapelusze z drutu na wieszaku, w pierwszym I m i e s ł ó w wychodzi, w drugim I m i e s ł ó w wchodzi, w trzecim I m i e s ł ó w wścibsko podżega, pyta, podgląda. Wchodzenie, wychodzenie umowne - oznacza tylko kierunek w głąb sceny czy z głębi sceny, co i to potem się poplącze.
 WCHODZĄC  wchodząc  przedstawiająco się
     Wchodząc
 WYCHODZĄC wchodząc i wychodząc przedstawiająco się
     Wychodząc
 Wychodzi.
 CO ROBIĄC niby przedstawiająco się, a wścibiająco, podżegająco i od razu znikająco
     Co robiąc?
 WYCHODZĄC wchodząc
 Ja tylko wychodząc
 Wychodzi.
CO ROBIĄC pod adresem W y c h o d z ą c            
 To po co najpierw wchodząc?
 WCHODZĄC podżegnięty czymś wchodząc             
To tylko ja wchodząc
 Wychodzi.
 CO ROBIĄC ma wścibski moment pod adresem W c h o d z ą c
    To po co wychodząc?
WYCHODZĄC podżegnięty czyimś wychodząc
   To po co Imiesłów Wchodząc, wchodzi mi w Imiesłów Wychodząc, Wychodząc?
 Wychodzi.
 CO ROBIĄC ma wścibski moment pod adresem W y c h o d z ą c
 To po co Imiesłów Wychodząc, wchodząc w imiesłów Imiesłowowi Wchodząc, jeszcze to wymawiając, co robiąc?
 WCHODZĄC wchodząc podchwytując podżeganie
 ..co robiąc nie tylko pod mój Imiesłów Wchodząc, ale i pod samą Imiesłów Pytajną Co Robiąc
 Wychodzi.
CO ROBIĄC na wścibski moment
 Kto pod mój Imiesłów Co Robiąc, nie pytając co robiąc?
 WYCHODZĄC wchodząc niby mszcząc się na obydwojgu
  Ja teraz specjalnie, zanim swoje wychodząc, to wchodząc i to robiąc co Co Robiąc!
 CO ROBIĄC
  Co kto robiąc jako kto komu za co za Co Robiąc?
   Zmieniając szybko kapelusze na głowie.
 WYCHODZĄC
 Co ja robiąc? Czy ja aby wchodząc wchodząc?
WYCHODZĄC coraz szybciej
   Co ja robiąc? Czy ja aby wychodząc wychodząc?
 CO ROBIĄC
 Co robiąc? Co robiąc? Co robiąc? Co robiąc? Co robiąc? Co robiąc? Co robiąc? Wchodząc co robiąc wychodząc? Wychodząc co robiąc wchodząc co robiąc wychodząc, co robiąc wchodząc wychodząc? Wychodząc wchodząc co robiąc wchodząc wychodząc...

Miron Białoszewski
Ze zbioru: "Teatr Osobny 1955-1963"
Z twórczością Mirona Białoszewskiego spotkacie się w klasie III, ale już teraz chcę przekazać Wam kilka ciekawych informacji. 
Białoszewski zaliczany jest to współczesnych poetów lingwistów (zmarł w 1983 r.) . Cechą jego wierszy jest słowotwórcze nowatorstwo, czyli wypróbowywanie wszystkich możliwości, jakie daje język i zabawa słowem. Poezja ta odrzuca wysoki styl i wyszukany język, zastępując go mową powszechną, prostą i bezpośrednią. Nie sięgał po wzniosłe tematy. Opisywał zwyczajne, często stare sprzęty codziennego użytku. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz