niedziela, 28 września 2014

Przygotowanie do Tygodnia Papieskiego

Drodzy Uczniowie,
bardzo proszę przeczytajcie tekst, który został zamieszczony poniżej (trzeba wejść na link). Proszę o wybranie 10 informacji dot. bł. Urszuli Ledóchowskiej  - termin 2 października (czwartek).
Wybrane informacje proszę zapisać w zeszycie do języka polskiego.

http://www.kul.pl/zycie-sw-urszuli-ledochowskiej-patronki-kaplicy,art_33130.html

sobota, 27 września 2014

Inne spojrzenie na stworzenie świata!

Wypracowanie nr 1.
Jak według ciebie mógł powstać świat? - zredaguj opowiadania twórcze. 

Kryteria oceny (NaCoBeZU)
TREŚĆ - 4 p.
1. Zgodność pracy z tematem - 1 p.
2. Tytuł opowiadania - 1 p.
3. Oryginalne rozwinięcie tematu - 2 p.

STYL - 1 p.
Wypowiedź jest opowiadaniem.
Przedstawienie przyczynowo – skutkowego toku wydarzeń.
Obecność słownictwa dynamizującego tok opowiadania [nagromadzenie czasowników oraz stosowanie wyrazów wskazujących na następstwo zdarzeń].

KOMPOZYCJA (SEGMENTACJA) - 1 p.
Wypowiedź jest spójną, zamkniętą całością, zawiera akapity.

POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA - 2 p.
2 p. - dopuszczalne 3 błędy
1 p. - dopuszczalne 4 błędy
0 p. - powyżej 4 błędów

ORTOGRAFIA - 1 p.
[dopuszczalne 2 błędy]
Kryterium dla ucznia z dysleksją
[dopuszczalne 3 błędy]

INTERPUNKCJA - 1 p.
[dopuszczalne 3 błędy]
Kryterium dla ucznia z dysleksją
[dopuszczalne 4 błędy]

"Buszujący w zbożu" - kierunki do pracy z lekturą

Drodzy Pierwszoklasiści!
Czytając, Waszą pierwszą lekturę w gimnazjum , zwróćcie  uwagę na następujące elementy:


  • rodzina Caulfieldów (członkowie, czym się zajmowali)
  • informacje na temat głównego bohatera Holdena
  • publiczne miejsca, które odwiedził Holden: Manhattan, Penn Station, Broadway, Central Park, Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej, The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku 
  • Holden i Odyseusz
  • obraz szkoły w powieści
  • szkoła oficjalnie i według Holdena
  • nauczyciele według Holdena
Lekturę J. D. Salingera "Buszujący w zbożu" rozpoczniemy omawiać 20 października 2014 r. 
Dobrej lektury!


piątek, 26 września 2014

Dyktando na nowy rok szkolny!

Drodzy Uczniowie,
tradycyjnie, a dla Uczniów klasy I a po raz pierwszy, podaję tekst dyktanda. Napiszecie je:
klasy 1 a i 2 a - 3 października,
klasa 3 a - 2 października 

Do dyktanda dołączam dwie reguły interpunkcyjne. Proszę nauczyć się ich.
Powodzenia!


Rycerz z Andaluzji
Pewien rycerz z Andaluzji od dawna czekał na wieści od smoka, który nie mógł podjąć decyzji w kwestii uratowania księżniczki. Młodzieniec chciał ją zwrócić potworowi z wielu powodów. Urody była dość przeciętna, młodość też już miała za sobą, a inteligencji próżno by się u niej doszukiwać. Na dodatek nie była księżniczką z Hiszpanii, lecz z Francji. Rycerz już tracił nadzieję, że dojdzie do negocjacji, gdy nagle pojawił się smok. 
Młodzieniec zachwalał zalety panny, z trudem ukrywając swój brak sympatii do niej. Przemilczał jej ataki furii, po których następowały długie okresy apatii. Takie stany wymagały kosztownej terapii psychologów i stałych konsultacji specjalistów z dziedziny psychiatrii, co czyniło księżniczkę zbyt drogą w utrzymaniu.
Smok, skory do empatii, lecz dbający także o własne interesy, wyraził zgodę, ale zażądał okazałej posesji, złotej zbroi, kilku plantacji orchidei oraz trzech skrzyń biżuterii.
Rycerz pomyślał chwilę i w wyniku błyskawicznej kalkulacji wyraził zgodę. Wieść niesie, że smok i księżniczka mają się dobrze, a w wyniku misternie ukutej intrygi żyją dostatnio w swojej samotni.

Za: B. Janik-Płocińska, E. Pawlic-Rafałowska,  Język polski, 150 testów, zadań i dyktand

Przyjazna interpunkcja!
1. Pamiętaj, aby zarówno na poczatku, jak i na końcu wtrącenia umieścić odpowiedni znak. 

Ceny artykułów spożywczych w lecie, jak było do przewidzenia, spadły. 
Wujek - potknąwszy się o próg - wpadł na zastawiony stół. 
Pierwsze prawdziwe zegary (z mechanizmem zegarowym) pojawiły się w Europie w średniowieczu. 

2. Nie wydzielaj tej samej wstawki różnymi znakami, np. przecinkiem i myślnikiem.
NIE TAK
Pierwsze prawdziwe zegary, z mechanizmem zegarowym - pojawiły się w Europie w średniowieczu. 


Za: E. Łuczyński, Przyjazna interpunkcja

Redagujemy nasze pierwsze przemówienie!

Drodzy Uczniowie klasy II a,
bardzo proszę, abyście, przygotowując swoje przemówienia, zwrócili uwagę na następujące elementy.

Temat przemówienia:
Gimnazjum w Czerwonaku dodaj do ulubionych - przemówienie do pierwszoklasistów. 

NaCoBeZU:

1. Zgodność przemówienia z tematem - 1 p.
2. Wstęp – apostrofa do słuchaczy, określenie celu przemówienia - 1 p.
3. Rozwinięcie tematu w ramach określonej koncepcji ucznia, np.: szkolne tradycje, sprawy ważne, mniej ważne, zabawne sytuacje, osoby, własne doświadczenie, rady, przestrogi (poruszenie minimum 4 spraw dot. życia w szkole). Mogą być własne propozycje - 3 p.
4. Obecność środków stylistycznych typowych dla przemówienia, np.: apostrof, pytań retorycznych, wykrzyknień - 1 p.
5. Zakończenie – np.: uogólnienie, refleksja, aforyzm, sentencja, odpowiedni cytat - 1 p.
6. Funkcjonalność stylu wypowiedzi – styl dostosowany do słuchaczy, jasność, rzeczowość, zrozumiałość wypowiedzi - 1 p.
7. Poprawne wygłoszenie przemówienia, zainteresowanie słuchaczy - 1 p.



środa, 17 września 2014

Kierunki dla naszej lektury - Kamienie na szaniec

Drodzy Uczniowie,
nasze spotkanie z wyjątkową lekturą Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec wyznaczą następujące tematy, zagadnienia:

  1. Geneza utworu.
  2. Kamienie na szaniec przykładem literatury faktu.
  3. Głowni bohaterowie: Zośka, Alek i Rudy (rodzina, szkoła, harcerstwo, przyjaźń, II wojna światowa).
  4. Akcje sabotażowe i dywersyjne.
  5. Wymowa tytułu (J. Słowacki Testament mój).
  6. Akcja pod Arsenałem
  7. Warto czy nie warto przeczytać tę lekturę?
Przypominam, że książkę rozpoczynamy omawiać 22 września.