środa, 25 września 2013

Jaka jest prawda o Gedzie?

Temat pracy:
W świecie Archipelagu Ged jest postacią niezwykłą. Wciel się w rolę dociekliwego dziennikarza z Roke i stwórz reporterski portret Geda.   

Wskazówki do pracy:
a) wstęp
Wyjaśnij, dlaczego szukasz prawdy o Gedzie (podziw, krążące plotki, jakaś niespodziewana opinia, wątpliwości co do tego, czy sława jest zasłużona)
Możesz zacząć tak:
Trudno byłoby wśród mieszkańców Archipelagu znaleźć kogoś, kto nie słyszał o wielkim czarnoksiężniku Gedzie. Postanowiłem jednak sprawdzić, czy rzeczywiście jest to człowiek tak idealny, jak głosi opowieść.

b) rozwinięcie
Opisz, gdzie się udałeś, by zebrać informacje (wioska Dziesięć Olch, Roke ...)
Nakreśl sylwetki swoich rozmówców. Przywołaj ich wypowiedzi, opinie na temat Geda.

c) zakończenie
Możesz przedstawić własną opinię, podsumować efekty swojej pracy dziennikarskiej, odpowiedzieć na pytanie "Jaki naprawdę jest Ged?"

Pamiętaj, aby:
- zaciekawić czytelnika wielowymiarowością Geda
- wprowadź: pytania retoryczne, zdania wykrzyknikowe, elementy opisu miejsc, rozmówców
- nadaj tytuł swojemu artykułowi

Powodzenia!


(za: bnd.ibe.edu.pl)

sobota, 14 września 2013

Czas zacząć pisać!

Pierwszy post w nowym roku szkolnym 2013/2014 dedykuję Uczniom klasy III c.

Kochani, zgodnie z naszą umową, publikuję kryteria oceny pierwszego wypracowania.
Temat:
Napisz list do Parysa (mitologicznego bohatera), w którym przekonasz go, aby tobie ofiarował jabłko niezgody albo nie ofiarował nikomu ze względu na Troję. W liście wykorzystaj 3 funkcje wypowiedzi (przedstawieniową, ekspresywną, impresywną, fatyczną lub poetycką). 

NaCoBeZU
Treść - 4 p. 
4 p. - uczeń pisze list, w którym skutecznie przekonywuje Parysa do zmiany decyzji, podaje argument z potwierdzającym do przykładem; w wypowiedzi odwołuje się do mitu; list zawiera trzy funkcje wypowiedzi; dostrzegalny jest pomysł i konsekwencja wypowiedzi
3 p. - uczeń pisze list, w którym skutecznie przekonywuje Parysa do zmiany decyzji, podaje argument z potwierdzającym do przykładem; w wypowiedzi odwołuje się do mitu; list zawiera trzy funkcje wypowiedzi
2 p. -  uczeń pisze list, w którym skutecznie przekonywuje Parysa do zmiany decyzji, podaje argument z potwierdzającym do przykładem; w wypowiedzi odwołuje się do mitu; list zawiera dwie funkcje wypowiedzi,
1 p. -  uczeń pisze list, w którym skutecznie przekonywuje Parysa do zmiany decyzji, podaje argument z potwierdzającym do przykładem; w wypowiedzi odwołuje się do mitu; list zawiera jedną funkcje wypowiedzi
0 p. - uczeń pisze pracę nie na temat
Błąd rzeczowy zakłócający logikę wypowiedzi oraz błędy dotyczące rodzajów i gatunków literackich, tytułów, imion bohaterów tekstów wskazanych w podstawie programowej powodują obniżenie oceny o jeden poziom
Segmentacja tekstu - 1 p.
1 p. – zachowany logiczny tok rozważań, segmentacja konsekwentna i celowa
0 p. – brak uporządkowania logicznego, segmentacja przypadkowa lub brak segmentacji
Styl - 1 p.
1 p. – styl konsekwentny, dostosowany do formy wypowiedzi
0 p. – styl niekonsekwentny lub niedostosowany do formy wypowiedzi.
Język - 2 p. 
2 p. – dopuszczalnych 5 błędów (składniowych, leksykalnych, frazeologicznych, fleksyjnych lub stylistycznych)
1 p. – dopuszczalnych 6 błędów (składniowych, leksykalnych, frazeologicznych, fleksyjnych lub stylistycznych)
0 p. – powyżej 6 błędów (składniowych, leksykalnych, frazeologicznych, fleksyjnych lub stylistycznych)
Ortografia - 1 p.
1 p. – dopuszczalne 2 błędy (3 błędy uczniowie ze specjalnymi wymaganiami)
0 p. – powyżej 2 błędów
Interpunkcja - 1 p.
1 p. – dopuszczalne 3 błędy (4 błędy uczniowie ze specjalnymi wymaganiami)
0 p. – powyżej 3 błędów