poniedziałek, 25 lutego 2013

Lektura zdaniem uczniów - S. Żeromski "Syzyfowe prace".

Podaję szczegóły dotyczące przygotowania się do wystąpienia na forum klasy.
Przypominam, że 28 lutego rozpoczynamy omawiać lekturę.
W czwartek (28) kartkówka ze znajomości treści lektury. 

28 lutego (czwartek) - Krzysztof
Temat: Autobiograficzne wątki w powieści Stefana Żeromskiego "Syzyfowe prace".
Tak przygotuj wypowiedź, by odpowiedzieć na pytania:
* Co to jest:  autobiografia, powieść autobiograficzna, biografia, powieść biograficzna?
* Kim był autor powieści (kilka faktów)?
* Jakie są wspólne punkty w biografii Marcina Borowicza i Stefana Żeromskiego? 

1 marca (piątek) 
      Temat: Życiorys Marcina Borowicza. 
       Tak przygotuj wypowiedź, by odpowiedzieć na pytania:
      * Kim był Marcin Borowicz? Jego pochodzenie, warunki materialne, wygląd zewnętrzny, usposobienie. Jak kształtowany był charakter Marcina przez środowisko rodzinne?  - Sandra
      * Jaki wpływ na Marcina miała nauka w wiejskiej szkole w Owczarach? - Ula
      * Jakim wpływom został poddany Marcin w Klerykowie (nauka, zainteresowania, kontakty koleżeńskie) i co z tego wniknęło? - Paulina
*     * Jakie zmiany nastąpiły w charakterze, poglądach i dążeniach Marcina Borowicza i jak je uzewnętrzniał? - Marta

 Dla wszystkich z grupy:
Jak oceniasz postać Marcina Borowicza? Jakiego bohatera będziemy nazywać dynamicznym? 


poniedziałek, 11 lutego 2013

Czas na lekturę!


Drodzy uczniowie klasy II c, 
przypominam o nieuchronnie zbliżającym się terminie omawiania kolejnej lektury - tym razem to "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego. Termin 25 lutego 2013 r. 
Bardzo proszę, aby każdy z Was wybrał sobie jedno zagadnienie i przygotował się do szczegółowej analizy. Chciałabym Waszą pracę z lekturą, także indywidualną, ocenić. Klasa liczy 27 uczniów, dlatego przypadają po 3 osoby na jedno zagadnienie. 

Oto lista zagadnień do wyboru:
* Wątki autobiograficzne w powieści Żeromskiego - Krzysztof
* Życiorys Marcina Borowicza - Sandra, Ula, Paulina i Marta (zamknięty punkt)
* Życiorys Andrzeja Radka - Maciej, Monika, Laura
* Życiorys Bernarda Zygiera i pamiętna lekcja języka polskiego - Marcin A. i J., Ala
* Analiza "Reduty Ordona" Adama Mickiewicza - Bartosz 
* Metody rusyfikacji przedstawione w powieści Stefana Żeromskiego - Michał B., Piotr, Patryk R. 
* Dwojakie znacznie tytułu powieści (syzyfowe prace rusyfikatorów/syzyfowe prace uczniów).
* Motyw miłości (do matki, do Biruty, do ojczyzny) - Zuzia
* Postawy uczniów wobec rusyfikacji - Sylwia 


Czekając na wiosnę, proponuję kolejne dyktando!

Narodziny nowego dnia 
 Zza horyzontu, jeszcze leniwie, jeszcze jakby od niechcenia, niepewnie i trwożliwie wyłaniają się pierwsze promienie słońca. Kruczoczarny do tej pory nieboskłon zaczyna pod wpływem tych płochliwych promyczków ożywać, rozjaśniać się. Czerń ustępuje miejsca granatowi, granat - porannej szarudze. Nad światem nie panują już nieprzebrane ciemności, jest on teraz spowity w przytulny szal półmroku. I oto nagle, ni stad, ni zowąd niebo zaczyna płonąć. Nasamprzód żarzy się tylko malutka żółtozłota iskierka. Wkrótce jednak jest ich tysiące. Gdzie tylko nie spojrzeć, płoną one na niebie radosnym blaskiem, by na koniec połączyć się w jedno przepiękne purpurowo-złote ognisko. Swój hymn na cześć wschodzącego słońca i powolutku budzącego się dnia zaczynają wyśpiewywać ptaki. Ten wczesnoporanny minikoncert rozpoczynają trele słowika. Tu i ówdzie spod przybrzeżnych kęp trzciny i tataraku daje się słyszeć rechot żab.

Terminy:
 klasa I a - 19 lutego 2013 r. (wtorek),
 klasy II c i III c - 18 lutego (poniedziałek)