środa, 28 listopada 2012

Temat pracy:
Wywiad z: Diogenesem, Epikurem, Zenonem z Kition, Janem Kochanowskim lub Petroniuszem na temat filozofii (do wyboru). 
1. Treść – 7 pkt
a)  ciekawy tytuł wywiadu - 1 p.
b) lid - 1 p.
c) przedstawienie gościa wywiadu - 1 p.
d) definicja filozofii, może być w wypowiedzi gościa lub twojej - 1 p.
d) 4 - 5 pytań z odpowiedziami - 3 p.
2. Poprawność językowa (dop. 3 bł.) – 1 p.
3. Poprawność ortograficzna (dop. błąd)– 1 p.
4. Poprawność interpunkcyjna (dop. 3 bł.) – 1 p

poniedziałek, 19 listopada 2012

Pies i kot, czyli kolejne dyktando

Zamieszczam tekst kolejnego dyktanda i zasady pisowni partykuły nie.
Pies i kot
Jednym z niedających się wykorzenić mitów o kotach jest to, że ma on genetycznie zakodowaną nienawiść do psów. Wynika to niewątpliwie z nieprzystosowalności charakterów i bariery językowej. Taki pogląd ludzi nieznających psychiki tych zwierząt wynika z niewiedzy. Pod względem temperatury kot i pies stanowią bowiem niewątpliwie przeciwieństwo. Ten drugi, obdarzony naturą osobnika stadnego, niezwłocznie podejmuje próbę nawiązania kontaktu. Kot niewłaściwie interpretując zachowanie psa, traktuje natarczywość kolegi jako nieprzyjacielskie wtargnięcie w jego     
niezależność i prywatność. I tutaj zaczyna się cały ciąg nieporozumień, ponieważ te same niewerbalne przekazy odbierane są przez zwierzęta odmiennie. Uniesiona w ostrzegawczym geście łapa kota nie odbierana jest przez psa jako niezadowolenie, lecz zachęta do niepohamowanych harców.Podobnie z ogonem. Merdanie nim w przypadku kota nie wyraża zadowolenia, jak to się dzieje u psów, lecz odwrotnie - nieprzychylność i złość. Mimo tych wszystkich odmienności, nieprawdą jest, że pies z kotem nie mogą żyć w zgodzie. 

Za: B. Janik-Płocińska, E. Pawlic-Rafalowska, Język polski 150 testów, zadań i dyktand, Warszawa 2009, str. 66-67.

Zasady: 
nie piszemy łącznie z:
- rzeczownikami, np. niezwykłość
- przymiotnikami w stopniu równym, np. nietrudny
- przysłówkami w stopniu równym utworzonymi od przymiotników, np. niedobrze
- imiesłowami przymiotnikowymi, np. nieoceniony 

nie piszemy rozdzielnie z:
- czasownikami, np. nie patrzeć
WYJĄTKI: niecierpliwić się, niedomagać, niedowidzieć, nienawidzić, niepokoić się, nieruchomieć, niewolić
- przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym, np.: nie większy, nie najciekawszy
- przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym, np.: nie ładniej, nie najwięcej
- imiesłowami przysłówkowymi, np. nie paląc
- wyrazami: nie trzeba, nie warto

Dyktando nr 4 i wykład - 26 listopada 2012 r. (poniedziałek)
12 p, kartkówka (4 punkty za zasady z wyjątkami, 8 punktów za dyktando - zasady takie same jak do tej pory). 

Wykład prof. Jana Miodka
http://www.tvp.pl/vod/audycje/wiedza/slownik-polskopolski/wideo/wychowanie-do-zycia-w-rodzinie-w-uchu-zgrzyta-odc-13/501684

Powodzenia!



poniedziałek, 5 listopada 2012

Powtórka (2.) - kl. III c

Podstawa programowa: 

odróżnia czasowniki dokonane i niedokonane, rozpoznaje strony (czynną i bierną) czasownika.
Termin wykonania zadań - 12 listopada 2012 r. (poniedziałek)
Zad. 1.*
Przekształć podane zwroty, zastępując czasowniki niedokonane dokonanymi lub odwrotnie.
zrobić z igły widły
rozwijać skrzydła
brać coś na swoje barki
zaproponować porządek
wziąć pod uwagę
odnieść sukces
ponieść porażkę
znosić zniewagi 
Zad. 2.**
Podkreśl czasowniki niedokonane, a następnie uzupełnij nimi przysłowia. Pamiętaj o zastosowaniu czasowników w odpowiedniej formie.
szczekać, zaszczekać, zaprowadzić, prowadzić, uczynić, czynić, pochwalić, chwalić, porąbać, rąbać, lecieć, wylecieć, pójść, iść
Gdzie drwa ............................................, tam wióry ....................................... .
Nie ............................................ dnia przed zachodem słońca.
Wielkie rzeki z małego źródła ..................................... .
Wszystkie drogi ................................... do Rzymu.
Dobry pies nie ................................... na wiatr.
Jedna jaskółka nie .............................. wiosny. 
Zad. 3.**

Przekształć zdania z czasownikiem w stronie biernej na zdania z czasownikiem w stronie czynnej.

Jesteśmy codziennie wzywani na rozmowę przez pedagoga szkolnego. 
Ci odkrywcy są podziwiani przez wszystkich. 
To drzewo zostało złamane przez huragan. 
Zad. 4.**
Przekształć poniższe zdania na zdania z czasownikiem w stronie biernej.

1903 - amerykański przemysłowiec Henry Ford wprowadził w fabryce samochodów technikę produkcji taśmowej.
1926 - John Baird, szkocki wynalazca, przeprowadził pierwszą transmisję telewizyjną.
1935 - niemiecka firma AEG zaprezentowała plastikową taśmę do nagrywalnia dźwieku.
Za:

* Z. Czarnecka - Rodzik, Gramatyka i stylistyka. Język polski w gimnazjum, WSiP 2007, str. 21.
** P. Borys, B. Fiszer, M. Hajduk, A. Halasz, Język polski 3. Nauka o języku. Część 1,  GWO 2011, str. 11-12.


Jestem uczestnikiem dziadów!


Temat pracy: Wyobraź sobie, że jesteś uczestnikiem obrzędu dziadów. Opowiedz, co dzieje się podczas obrzędu, jaki duch pojawia się, o co prosi i jakiej udziela nauki – opowiadanie z elementami opisu postaci i miejsca.
Kartka A-4 w linię, 10 pkt (kategoria praca domowa).
Termin – 15 listopada 2012 r.
Na co będę zwracać uwagę
1.   Treść – 7 pkt
a)      wyjaśnienie, co to jest obrzęd dziadów
b)      określenie czasu obrzędu
c)      opis miejsca sprawowania obrzędu (minimum 2 zdania)
d)     opis uczestników dziadów (przewodniczący i inni ludzie)
e)      opis momentu wywoływania ducha (co jest spalane?)
f)       opis przywołanego ducha, prośba, nauka
2. Poprawność językowa (dop. 3 bł.) – 1 p.
3. Poprawność ortograficzna (dop. błąd)– 1 p.                                  http://www.kalisz.pl/
4. Poprawność interpunkcyjna (dop. 3 bł.) – 1 p.