piątek, 24 lutego 2012

Lekturowy zawrót głowy!

Kochani, czas odpoczynku mija nieubłaganie. Pragnę przypomnieć, że marzec to miesiąc omawiania kolejnej lektury. Zamieszczam zagadnienia, tak abyście wiedzieli, o czym będziemy mówić na lekcjach. Mam nadzieję, że pozwoli to Wam lepiej przygotować się do zajęć. Zagadnienia ułożone są chronologicznie, czyli w takiej kolejności będziemy omawiać wybrane pozycje.


Klasa I c - H. Sienkiewicz "Krzyżacy" - termin 14 marca 2012 r. 

Za: http://uploadwikimedia.org
Zagadnienia: 
- znam treść powieści,
- wiem, kim był H. Sienkiewicz,
- znam genezę utworu,
- podaję przykłady historii i fikcji w powieści,
- wiem dlaczego Krzyżacy to przykład powieści historycznej,
- charakteryzuję: Zbyszka, Danusię i Jagienkę,
- podaję przykłady obyczajów rycerskich,
- opowiadam dzieje miłości Zbyszka i Danusi oraz Zbyszka i Jagienki,
 - znam kodeks rycerski i wymieniam cechy rycerza,
- opisuję przebieg bitwy pod Grunwaldem (rola Bogurodzicy)
- podaję przykłady ilustracji bitwy pod Grunwaldem w różnych tekstach kultury: obraz, film, kabaret, piosenka,
- gromadzę informacje na temat: miasta, dworu rycerskiego, obyczajów, strojów w średniowieczu,
- rozumiem na czym polegał tragizm Juranda,
- znam pojęcie motywu literackiego i podaję przykłady odnosząc do lektury.


Klasa II c E. Hemingway " Stary człowiek i morze" - termin 12 marca 2012 r. 



Zagadnienia:
-wiem, kim był E. Hemingway,
- znam genezę utworu,
- poprawnie odmieniam nazwisko autora,
- znam treść utworu,

- charakteryzuję głównego bohatera,
- opowiadam o przyjaźni Santiago z chłopcem,
- rozumiem rolę tytułu,
- odczytuję symbolikę morza w różnych tekstach kultury,
- odkrywam wartości filozoficzne utworu.

Klasa III c, Molier "Skąpiec" - termin 12 marca 2012 r.
 
Zagadnienia:
- wiem, kim był Molier,

- znam treść dramatu,
- wymieniam elementy świata przedstawionego,
- charakteryzuję Harpagona,
- oceniam postępowanie bohaterów,
- opisuję i oceniam relacje rodzinne,
- gromadzę wyrazy bliskoznaczne do wyrazu skąpiec
rozumiem rolę tytułu, 

- podaję przykłady związków frazeologicznych lub przysłów traktujących o skąpstwie i rodzinie,
- znam pojęcia: komedia, farsa, satyra, karykatura,
- podaję cechy komedii,
- gromadzę argumenty potwierdzające że Skąpiec to komedia.